Γιατί το Θέατρο είναι «συνάντηση» ανθρώπων και ιδεών

της Καρίνα Ιωαννίδου

«Αν διαβάζεις μόνο τα βιβλία που διαβάζουν όλοι οι άλλοι, θα σκέφτεσαι και όπως σκέφτονται όλοι οι άλλοι», Haruki Murakami. Πέρα από τα διαχρονικά και ευπώλητα βιβλία έρχονται και νέες προτάσεις, νέες «συναντήσεις» που τις ανακαλύπτουμε ψάχνοντας…

Το βιβλίο του Γρηγόρη Μήτα απευθύνεται στο θεατρόφιλο αλλά και στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό. Ειδικότερα, το βιβλίο μπορεί να φανεί ιδιαίτερα ελκυστικό για σπουδαστές και υπευθύνους δραματικών σχολών, καθότι οι μονόλογοι μπορούν κάλλιστα να αποτελέσουν εργαστηριακό – μαθησιακό υλικό.

Το βιβλίο συνθέτουν δύο ενότητες. Η πρώτη περιλαμβάνει το θεατρικό έργο με τίτλο «Ο εφιάλτης του κυρίου Κάκου» (ανέβηκε από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (2022), σε δική του σκηνοθεσία) και η δεύτερη απαρτίζεται από 25 θεατρικούς μονολόγους. Συνδυάζει τη (θεατρική) εξιστόρηση με το έμμεσο κοινωνικό σχόλιο, και μάλιστα σε αρκετές των περιπτώσεων θίγει φαινόμενα που έχουν επίκαιρο και οδυνηρά επιτακτικό χαρακτήρα (έμφυλη βία, ρατσισμός, εργασιακό άγχος, εκφοβισμός, διωγμός του «διαφορετικού» κ.ά.).

Δεν λείπουν ωστόσο και οι χιουμοριστικές στιγμές ή αντιστίξεις. Πολλοί από τους ήρωες του, βρίσκονται παγιδευμένοι σε διάφορες καταστάσεις και μορφές βίας, περιθωρίου, υποδούλωσης.

Πολλές φορές τους το έχουμε επιβάλει εμείς αυτό. Κι όμως, αυτοί παραμένουν και διασώζουν ο καθένας και η καθεμιά τους μια αχτίδα στο σκοτάδι. Το σκοτάδι αφ’ εαυτό δεν έχει σκιά για να τους διακρίνεις. Από μας εξαρτάται να τους φωτίσουμε τόσο όσο χρειάζεται, για να αποκτήσουν υπόσταση και να λάμψουν. Να τους δώσουμε αξία και να τους αγαπήσουμε.

Να μας συγκλονίσουν με την ύπαρξή τους και να μας κάνουν καλύτερους.
Απόσπασμα από το βιβλίο

«…Πήρα ponstan, panadol, salospir και τρεις δυνατές βιταμίνες, αλλά τίποτα. Δεν ξέρω τι άλλο να κάνω, είμαι σε despair. Νιώθω πολύ πιεσμένος και οι πουτάνες οι ιδέες δεν κατεβαίνουν έτσι… Δουλεύω σαν τρελός πάνω στον υπολογιστή δώδεκα ώρες, θέλω να καταπλήξω, να τους «κουφάνω», στύβω το μυαλό μου, το ζορίζω, και ξαφνικά… ντουκ, ντουκ, η καρδιά μου χτυπάει δυνατά.

Την ακούω σαν καρότσα φορτηγού σε χωματόδρομο. Νιώθω το αίμα μου να κοχλάζει, να περνάει καυτό μέσα από τα αφτιά μου, έτοιμο να πεταχτεί έξω και να περιλούσει τα πάντα. No way. Ο ένας χτύπος ακολουθεί τον άλλο και η καρδιά μου φουσκώνει και ξεφουσκώνει, σαν σακαράκα σε ανήφορο, και έχω την αίσθηση ότι θα πεταχτεί έξω.

Παρατηρώ ότι τα χέρια μου τρέμοντας πατάνε το πληκτρολόγιο, και τα γράμματα στην οθόνη είναι κάτι ψείρες, και η όρασή μου γίνεται θολή και σκοτεινιάζω. Άλλο πάλι και τούτο. Το πιο άσχημο απ’ όλα, είναι ότι βράζω μέσα σ’ ένα καζάνι γεμάτο καυτό υγρό. Είμαι ζεστός και ιδρωμένος, βγάζω τα ρούχα μου και μπουσουλώντας πάω στη βρύση να βάλω το πρόσωπό μου κάτω από κρύο νερό. Αλλά, όταν φτάνω στο νεροχύτη, τα χέρια μου τρέμουν και δεν καταφέρνω ν’ ανοίξω τη βρύση…»


Βιογραφικό σημείωμα

Ο Γρηγόρης Μήτας γεννήθηκε στην Καβάλα και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Θέατρο στη Δραματική Σχολή Σταυράκου. Επίσης, σπούδασε σκηνοθεσία στο University Sherman Theatre. (Postgraduate course).

Παρακολούθησε σεμινάρια κινησιολογίας, από την Ντόρα Τσάτσου και τον Ντανιέλ Λομέλ. Υπήρξε για πολλά χρόνια ηθοποιός του Κ.Θ.Β.Ε., όπου έπαιξε σημαντικούς ρόλους και συνεργάστηκε με σκηνοθέτες, όπως ο Μίνως Βολανάκης, ο Σπύρος Ευαγγελάτος, ο Γιώργος Σεβαστίκογλου, ο Γιάννης Χουβαρδάς, ο Ανδρέας Βουτσινάς κ.ά. Του απονεμήθηκε βραβείο σκηνοθεσίας, από το Φεστιβάλ Ιθάκης.

Ίδρυσε στην Θεσσαλονίκη το Θέατρο 25ης Μαρτίου και το Θέατρο Φλέμινγκ. Παρέδωσε σεμινάρια Θεάτρου, στη Νομική και Φυσικομαθηματική σχολή Θεσσαλονίκης, στο Δήμο Σταυρούπολης, κ.α. Δίδαξε στο Στούντιο του Θεάτρου 25ης Μαρτίου και διδάσκει μέχρι και σήμερα στο Εργαστήρι Δραματικής Τέχνης του Θεάτρου Φλέμινγκ.

Του απονεμήθηκε βραβείο κοινού για το έργο του Έγκον Βόλφ «Η γυμνή παγίδα», όπου σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε. Σκηνοθέτησε περισσότερα από εβδομήντα έργα, μεταξύ αυτών, «Ο Μανδραγόρας» του Μακιαβέλλι, «Η στρίγκλα που έγινε αρνάκι» του Σαίξπηρ, «Η όπερα της πεντάρας» του Μπ. Μπρέχτ, «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου, «Η εξαίρεση και ο κανόνας» του Μπ. Μπρέχτ. Σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε στα έργα «Top/less Hamlet» της Κ. Ιωαννίδου, «Η γυμνή παγίδα» του Έγκον Βολφ, «Το πείραμα» του Γ. Μήτα κ.ά. Έγραψε και σκηνοθέτησε στο ΚΘΒΕ τον «Εφιάλτη του κυρίου Κάκου».


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΘ.Καράογλου : «Το ΑΠΘ ανήκει στους φοιτητές του και όχι στους ακραίους»
Επόμενο άρθροΕυρωπαϊκή Εβδομάδα Επαγγελματικών Δεξιοτήτων: Ξεκίνησε η διαδικτυακή ψηφοφορία για τους υποψήφιους των βραβείων αριστείας στην ΕΕΚ που θα απονεμηθούν στις 18 Μαΐου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ