Αστέριος Πελτέκης – Ονειρεύομαι ένα θέατρο κοιτίδα πολιτισμού

Συνέντευξη στον Τάσο Ρέτζιο


Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Αστέρης Πελτέκης, δεν είναι… τόσο νέος στο χώρο της δεύτερης κρατικής σκηνής της χώρας. Το έχει υπηρετήσει, με αξιοθαύμαστα αποτελέσματα, είτε ως ηθοποιός, είτε ως σκηνοθέτης, το γνωρίζει καλά και σίγουρα δεν είναι λίγοι όσοι περιμένουν γρήγορα και απτά αποτελέσματα.

Μπήκε δυναμικά και με όρεξη στη διεύθυνση του ΚΘΒΕ, ποντάρει στις συνεργασίες και στην εξωστρέφεια και ονειρεύεται «ένα θέατρο χρήσιμο και ουσιαστικό για όλο τον κόσμο». Η Θεσσαλονίκη, έτσι κι αλλιώς, έχει ανάγκη από ένα φωτοβόλο θέατρο, ένα θεατρικό σημείο αναφοράς που από τη μια να αφορά τους πάντες, αλλά και από την άλλη να βάζει υψηλό πήχη για το θεατρικό γίγνεσθαι της πόλης. Να είναι το εμβρυουλκό που θα «υψώσει» τη θεατρική ζωή της, να αναγεννήσει τις ελπίδες τόσων και τόσων ταλέντων να μπορέσουν να σταθούν επαγγελματικά στα πόδια τους, χωρίς να αναγκάζονται να… μεταναστεύσουν και τέλος, αλλά όχι ελάχιστο, να αφήσει βαθύ αποτύπωμα στη θεατρική ιστορία. Με παραστάσεις που θα συζητηθούν, με δραστηριότητα που θα κινητοποιήσει και με ακριβή παρακαταθήκη τις μελλοντικές μας θεατρικές μνήμες. Η εποχή Πελτέκη στο ΚΘΒΕ μόλις έχει ξεκινήσει και οι προσδοκίες έχουν ήδη τεθεί…

 

Ποια, πιστεύετε, ότι είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για τα οποία σας επέλεξαν;

Αυτό νομίζω το γνωρίζει καλύτερα η επιτροπή η οποία με επέλεξε. Θα μπορούσα όμως να υποθέσω, ότι αυτό έγινε λόγω της πληρότητας που συγκέντρωνα σε όλα όσα αφορούν στο συγκεκριμένο αντικείμενο, από πλευράς τυπικών προσόντων, όπως προϋπηρεσία σε όλους τους τομείς που αφορούν στα καθήκοντά μιας τέτοιας θέσης αλλά και την εμπειρία μου στον τομέα της θεατρικής εκπαίδευσης. Θεωρώ επίσης ότι έπαιξε ρόλο η παρουσίαση του οράματός μου που αναδείχθηκε και στη συνέντευξη που έδωσα. Επιπλέον πιστεύω ότι η επιτροπή έλαβε υπόψιν της και έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι είμαι ένας άνθρωπος που ξεκίνησε και έζησε το Κρατικό Θέατρο με διαφορετικά αντικείμενα όπως ηθοποιός, σκηνοθέτης κ.ά.

 

Στο παρελθόν το ΚΘΒΕ ταλανιζόταν από προβλήματα και από μια νοοτροπία που πολλοί χαρακτήριζαν δημοσιοϋπαλληλική. Πώς τοποθετείστε απέναντι σ’ αυτά;

Γενικότερα η κακώς εννοούμενη δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία είναι κάτι που οδηγεί σε τέλμα και σε αδιέξοδες καταστάσεις. Δυστυχώς, από υπάλληλοι για το καλό του δημοσίου συμφέροντος όπως είναι ο τιμητικός σχεδόν τίτλος ενός εργάτη που είναι “υπ- αλληλος” δηλαδή για το καλό των υπολοίπων, έχει μετατραπεί η ιδιότητα αυτή σε κάτι αρνητικό λόγω της στάσης ορισμένων οι οποίοι δεν αντιλήφθηκαν και δεν υιοθέτησαν ποτέ τον πραγματικό τους ρόλο. Υπάρχει μια φήμη γύρω από αυτό το θέμα και για το Κρατικό Θέατρο και ίσως να εμπεριέχει και μια δόση αλήθειας. Το πρόβλημα όμως είναι λίγο πιο περίπλοκο από όσο φαίνεται αρχικά.

Η Θεσσαλονίκη έχει μια μορφή υβριδική στον τομέα της θεατρικής τέχνης. Σε αντίθεση με την Αθήνα και άλλες μεγάλες πόλεις ανά την υφήλιο, έχει ουσιαστικά έναν μεγάλο οργανισμό που φιλοξενεί κάποιους ανθρώπους της θεατρικής τέχνης αλλά οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν πού αλλού να απευθυνθούν όταν δεν θα είναι πια χρήσιμοι στο Κρατικό. Αυτό δημιουργεί μια αναγκαστική σχεδόν μονιμοποίηση κάποιων οι οποίοι συνεχίζουν να είναι χρήσιμοι για αρκετά μεγάλα διαστήματα. Έτσι σιγά- σιγά δημιουργείται ένα “κεκτημένο” και μια αίσθηση ιδιοποίησης των θέσεων και των πρακτικών.

Αυτό αναπόφευκτα κάποιες φορές οδηγεί σε τέλμα και σε αδιέξοδα τα οποία λόγω και της αλλαγής της διοίκησης, σε τακτά διαστήματα, δημιουργεί ανισορροπίες και εντάσεις που οδηγούν σε καταστάσεις οι οποίες θα μπορούσε κάποιος που τις βλέπει από απόσταση να τις ερμηνεύσει ως κάτι τέτοιο. Αυτό οφείλεται νομίζω κυρίως στην έλλειψη μακροπρόθεσμου προγραμματισμού και ανειλικρινούς αντιμετώπισης της πραγματικότητας τόσο από πλευρά διοίκησης όσο και από πλευράς εργαζομένων.

Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο πρόβλημα του ΚΘΒΕ;

Αυτό που αναφέραμε πριν καθώς και την έλλειψη άλλων καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή τόσο θεατρικά όσο και σε άλλα πεδία που θα μπορούσαν να απασχοληθούν οι άνθρωποι του θεάτρου, όπως τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές, διαφήμιση, εκπαίδευση κ.α..

 

Πώς ονειρεύεστε το ΚΘΒΕ σε δέκα χρόνια; Ποιες είναι οι τομές που θέλετε να κάνετε;

Ονειρεύομαι ένα θέατρο εξωστρεφές με πολλές και ουσιαστικές συνεργασίες στα Βαλκάνια, την Ευρώπη και τον κόσμο. Με μια δραματική σχολή ρηξικέλευθη και πρωτοποριακή, με διοργανώσεις και συμμετοχές σε φεστιβάλ ανταλλαγής πολιτιστικών γεγονότων σημαντικών για την καλυτέρευση του επιπέδου των ανθρώπων και κατ’ επέκταση των κοινωνιών. Ένα θέατρο που να είναι κοιτίδα πολιτισμού τόσο για τους θεατές όσο και για τους εργαζόμενους σε αυτό. Ένα θέατρο όπου οι εργαζόμενοι θα είναι περήφανοι να ανήκουν στο δυναμικό του. Τέλος ένα θέατρο χρήσιμο και ουσιαστικό για όλο τον κόσμο.

 

Ποιο κοινό αναζητεί το ΚΘΒΕ, έχει χάσει τη λάμψη που πιθανόν είχε παλιά;

Το κοινό της πόλης αρχικά. Αλλά φυσικά και κοινό από οπουδήποτε θα μπορούσε να υπάρξει ενδιαφέρον από την ευρύτερη περιοχή και φυσικά κοινό των φεστιβάλ από άλλες και σε άλλες χώρες. Ένα κρατικό επιχορηγούμενο θέατρο θεωρώ ότι οφείλει να απευθύνεται σε όλους. Δεν μου αρέσει να κάνω διαχωρισμό στο κοινό με διάφορες ταμπέλες. Το κοινό, έχει αποδειχθεί, ότι είναι πάντα εκεί όταν εμείς έχουμε κάτι καλό να του προσφέρουμε. Και σαφώς καλό θα είναι να λαμβάνουμε υπόψιν όλα τα γούστα και όλες τις ανάγκες του εκάστοτε θεατή. Οφείλουμε ταυτόχρονα να προστατεύουμε την αισθητική και την ποιότητα του πολιτιστικού προϊόντος που του κοινωνούμε.

 

Η πλειοψηφία των νέων ανθρώπων που αποφασίζουν να ασχοληθούν με το θέατρο, αποθαρρύνεται από την έλλειψη εργασίας εδώ και φεύγει γρήγορα προς Αθήνα. Έχετε κάποια σκέψη για αντιστροφή του φαινομένου;

Ναι συμβαίνει αυτό κυρίως για τους λόγους που σας ανέπτυξα πριν. Στόχος είναι μέσα από παραγωγή καλού θεάτρου, συνεργασίες και άνοιγμα τόσο στην πόλη όσο και προς τα έξω, αλλά και μέσα από την αναζήτηση για δημιουργία και τηλεοπτικού προϊόντος και άλλων επαγγελματικών επιλογών να δημιουργηθεί μια “αγορά” απασχόλησης, ικανή να κρατήσει τουλάχιστον κάποιον αριθμό καλλιτεχνών και τεχνικών στην πόλη.

 

Έχετε σκοπό την ανάδειξη του νέου ελληνικού έργου;
Ναι θα υπάρξει αρκετό ελληνικό έργο στο ρεπερτόριο του θεάτρου και είναι μέσα στους στόχους η αξιοποίηση των υπαρχόντων και η ανάδειξη νέων κειμένων της ελληνικής δραματουργίας. Ένας από τους στόχους είναι να ξαναγίνει διαγωνισμός θεατρικού έργου με σκοπό να «ανέβει» από το Θέατρο μας.

 

Τι προγραμματίζετε για τις επόμενες σεζόν;

Το βασικό πρόγραμμα για την επόμενη τριετία σχεδόν ολοκληρώθηκε. Τη 1η Ιουνίου, την πρώτη μέρα που φέρνει το καλοκαίρι θα κάνουμε ένα κάλεσμα στον Tύπο για μια καλύτερη γνωριμία με τη νέα καλλιτεχνική Διεύθυνση του Κρατικού Θεάτρου όπου και θα ανακοινώσουμε τις συνεργασίες μας και άλλα στοιχεία τόσο για την καλοκαιρινή περίοδο όσο και για τα μελλοντικά σχέδια.


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΣπύρος Παυλίδης – «Τόσο ο ποιητής όσο κι ο επιστήμονας, έχουν ως αντικείμενο πραγμάτευσής τους τον άνθρωπο»
Επόμενο άρθροΘανάσης Γλαβίνας, Διευθυντής ΚΟ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ – Η προσπάθεια επανάκαμψης της παράταξής μας αγκαλιάζεται από ένα σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ