Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Μάρκο
Το καλοκαίρι ολοκληρώθηκε μέσα σε ένα όργιο δηλώσεων και αντεγκλήσεων σχετικά με τις τιμές, την ακρίβεια, το τι αντέχει το ελληνικό νοικοκυριό και τι πρέπει να ξεχάσει πια λόγω κόστους. Η νέα σαιζόν ξεκινάει με άλλους να πανηγυρίζουν για τους δείκτες της οικονομίας και την προσδοκία της επενδυτικής βαθμίδας, και άλλους να οδύρονται για μία οικονομία και αγορά χωρίς έλεγχο και “δίχτυ αφαλείας”. Κάναμε μια βόλτα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, ρωτώντας τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων πώς νιώθουν μετά την ”θερινή τουριστική περίοδο”, ποιες είναι οι προβλέψεις τους για την ερχόμενη σεζόν και πώς μπορεί η τοπική αγορά να ‘‘βοηθηθεί’’ από τους ίδιους τους πολίτες.
Ευαγγελία Ιωαννίδου, 27
Ιδίοκτήτρια καταστήματος λιανικής από το 2019, Θεσσαλονίκη
Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση της αγοράς?
Μέσα στη περίοδο των διακοπών και γενικά μέσα στο καλοκαίρι, έχω παρατηρήσει ότι έχουν πέσει οι πωλήσεις μου γύρω στο 30%. Τον τελευταίο καιρό, η αγορά έχει υποστεί αλλαγές λόγω της πανδημίας COVID-19, έχει μείνει ακόμα λίγο ο φόβος του να βγείς να δοκιμάσεις ρούχα που τα έχει αγγίξει τόσος κόσμος.
Πως ήταν μέχρι στιγμή η κίνηση στον κλάδο σας?
Για να το συνδέσω με την προηγούμενη απάντηση, αναμένεται φαινομενικά το αντίθετο καθώς έχουμε αύξηση του τουρισμού μέσα στο καλοκαίρι, αλλά ο κοσμος προτιμά τις εξωτερικές δραστηριότητες από το να κλειστεί σε ένα εμπορικό κέντρο ή μέσα σε μια θορυβώδη πόλη μιλώντας πιο γενικά. Και όταν αυτό συμβαίνει, δηλαδή όταν έρχεται εν τέλη πελατεία, οι πελατες είναι πολύ πιο προσεκτικοί και φειδωλοί με τις αγορές, λόγω προκειμενων εξόδων διακοπών.
Ώς μια σχετικά νέα επιχειρηματίας, είστε αισιόδοξη ότι μπορεί να είναι καλύτερα την ερχόμενη σεζόν (φθινόπωρο/χειμώνα);
Με τις εκπτώσεις και πλέον με την πιο “κανονική” ροή και επιστροφή στην ρουτίνα, επιστρέφουν και τα έσοδα στα επίπεδα που ήταν πριν τις διακοπές. Τουλάχιστον αυτό έχει δείξει η εμπειρία μου μέχρι τώρα.
Χαράλαμπος Κίτσιου, 57
Ιδιοκτήτης Χρυσοχοείου από το 2003, Θεσσαλονίκη
Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση της αγοράς? Πως ‘’τελειώνει’’ ουσιαστικά αυτή η σεζόν για εσάς?
Από την εμπειρία μου, όλη η αγορά περνάει μια περίεργη φάση αυτή τη στιγμή, είναι περίεργο γιατί όλοι σκέφτονται ”ωχ, το καλοκαίρι πρέπει να βγάζεις πολλά κέρδη αφού υπάρχουν πολλοί τουρίστες”, το θέμα είναι ότι συμβαίνει σε μικρά πόλεις ή νησιά, η Θεσσαλονίκη είναι μια μεγάλη πόλη, που έχει ως αποτέλεσμα περισσότερες επιλογές για τους ανθρώπους και όχι μόνο τους τουρίστες. Θα έλεγα από το 2020, το καλοκαίρι δεν ήταν η καλύτερη περίοδος για εμάς.
Ποιες είναι οι πιθανές προκλήσεις ή οι κίνδυνοι που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη μελλοντική απόδοση της αγοράς;
Προφανώς να έχουμε μεγαλύτερο ανταγωνισμό τους επόμενους μήνες. Από την άλλη ίσως έχετε παρατηρήσει πόσες επιχειρήσεις έχουν κλείσει πάνω στην Εγνατία. Αυτό συμβαίνει επειδή τα ενοίκια έχουν ανέβει στα ύψη, οπότε αυτό μας κάνει εμάς, τους λίγο πιο παλιούς, να «ανησυχούμε λιγότερο» γιατί θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να τακτοποιηθούν και να δημιουργήσουν πελατεία.
Είστε αισιόδοξος ότι μπορεί να είναι καλύτερα στο μέλλον;
Θέλω να ελπίζω ότι μπορεί να υπάρξει αύξηση στην αγορά τους επόμενους μήνες που είναι φυσιολογικό, οι άνθρωποι ξεκινούν σχολείο, πανεπιστήμιο, νέες δουλείες, κυρίως κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου. Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για κάποιον να κάνει δώρο σε κάποιον ένα κόσμημα, αλλά και ακόμα πιο πέρα μέσα στο έτος, η περίοδος των Χριστουγέννων είναι μια εξαιρετική στιγμή για όλους, κοσμηματοπωλεία, καταστήματα ρούχων και για την εστίαση, έχει κίνηση.
Βασίλης Μακρίδης 36
Ιδιοκτήτης καφέ από το 2016, Θεσσαλονίκη
Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση της αγοράς? Είχε δουλεία αυτή η σεζόν για εσάς?
Πρωσοπικά μιλώντας, έχω παρατηρήσει μια ύφεση στην δουλειά στο μαγαζί εφόσον τα πανεπιστήμια είναι κλειστά προς το παρόν, οι μόνοι πελάτες που έχουμε είναι οι καθημερινοί ντόπιοι και οι τουρίστες. Αναμένεται όταν ξεκινήσει η ακαδημαΐκή χρονία, το μαγαζί να είναι πιο γεμάτπ αφού το κόνσεπτ ήταν να έχουμε ένα καφέ κοντά στην πανεπιστημιούπολη για να είμαστε κοντά στους φοιτητές.
Πιστεύετε η όλη κατάσταση με τις πυρκαγιές σε όλη την χώρα, επηρρέασε τον τουρισμό αυτήν την χρονιά?
Τα προηγούμενα χρόνια μπόρω να πω πως, ναι, είχαμε περισσότερους τουρίστες που μας επισκέπτονταν, αλλά δεν νομίζω ότι οι φωτιές φέτος είχαν να κάνουν πολύ με αυτό. Τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο δεν νομίζω ότι επηρρέασε. Κάθε χρόνο έχουμε φωτιές πλέον, ούτε έχει γίνει κάτι, ούτε και θα γίνει.
Ποιά είναι μια πρόβλεψη για την χειμερινή σέζον της αγοράς?
Θα είναι καλύτερα από την καλοκαιρινή σεζόν, σίγουρα, θα γυρίσουν όλοι όσοι έφυγαν για το καλοκαίρι, νέοι φοιτητές, νέος κόσμος. Νομίζω, από πρωσοπική μου βλέψη, ο Σεπτέμβριος και ο Δεκέμβριος, είναι δύο από τους πιο ‘’busy’’ μήνες για όλη την αγόρα.
Θεόδωρος Γαβριηλίδης 51
Ιδιοκτήτης καταστήματος λιανικής από το 2010, Θεσσαλονίκη & Άφυτο
Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση της αγοράς στον κλάδο σας?
Η τρέχουσα κατάσταση της αγοράς είναι δύσκολη καθώς οι επιλογές και οι οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών όλο και λιγοστεύουν, με αποτέλεσμα να αναλώνονται σε λύσεις τύπου διαδικτυακές αγορές, αναμονή μέχρι περιόδους εκπτώσεων ή αγορά ρούχων από “δεύτερο χέρι”. Στην Άφυτο, υπάρχει ‘‘μονοπώλιο’’ κάπως, γιάτι είναι ένα μικρό τουριστικό μέρος, δεν έχει πολλές επιλογές. Η Θεσσαλονίκη όμως είναι αλλιώς γιατί σε μεγάλες πόλεις δεν μπορείς να είσαι ‘‘η μόνη επιλογή’’ όπως είναι φυσικό.
Τι πιστεύετε ότι επηρεάζει την αγορά στον κλάδο σας? Η οικονομική κατάσταση της χώρας?
Πρόκειται για ένα συγκερασμό φαινομένων, αφενός η δυσμενής οικονομική κατάσταση της χώρας, αφετέρου οι πολλές επιλογές των καταναλωτών, τοπικές ή διαδικτυακές.
Είστε αισιόδοξος ότι μπορεί να είναι καλύτερα την ερχόμενη σεζόν (φθινόπωρο/χειμώνα);
Πρόκειται για ένα συγκερασμό φαινομένων, αφενός η δυσμενής οικονομική κατάσταση της χώρας, αφετέρου οι πολλές επιλογές των καταναλωτών, τοπικές ή διαδικτυακές. Σε κάθε αλλαγή σεζόν παρατηρείται αύξηση καθώς οι καταναλωτές χρειάζονται νέα ρούχα, οπότε ναι είμαστε αισιόδοξοι.Top of Form
Στυλιανή Αλεξίου, 45
Συνιδιοκτήτρια bar/restaurant από το 2010, Θεσσαλονίκη
Ποιοι είναι παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη ή την πτώση αυτής της αγοράς;
Στον χώρο της εστιατορικής αγοράς στη Θεσσαλονίκη, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη ή την πτώση της. Νομίζω βασικός παράγοντας όμως, είναι η οικονομική κατάσταση των πελατών. Σε περιόδους οικονομικής αβεβαιότητας, όταν οι μισθοί γίνονται ολο ένα και πιο ανεπαρκείς, οι άνθρωποι μπορεί να μειώσουν τις εξόδους τους σε εστιατόρια. Το καλοκαίρι, εντάξει, υπάρχει μια άλφα κινήση, λόγο του τουρισμού, αλλά όσο πάει και λιγοστεύει, δηλαδή το βλέπεις στα κέρδη στο τέλος της σεζόν.
Ποιά είναι μια πρόβλεψη για την χειμερινή σέζον της αγοράς?
Στη Θεσσαλονίκη, η χειμερινή σεζόν συνήθως φέρνει μια μείωση στην τουριστική κίνηση. Ωστόσο, μπορούμε να προβλέψουμε αύξηση της ζήτησης για παραδοσιακές ελληνικές γεύσεις και ζεστά πιάτα, καθώς οι πελάτες αναζητούν πιο φιλόξενες και ζεστές εμπειρίες. Είναι η περίοδος που θα βλέπεις παντού το ‘’προσφορές’’, σε βιτρίνες, σε μενού κλπ. Μπορεί να βοηθήσει στην προσέλκυση ντόπιων πελατών, εφόσον είναι και εκείνοι που είναι ουσιαστικά η κύρια πελατεία της χειμερινής σεζόν.
Θεωρήτε λοίπον ότι οι ντόπιοι είναι οι ‘‘τουρίστες’’ της χειμερινής σεζόν?
Ναι, πολύ σωστά. Σκέψου ότι οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς λείπουν το καλοκαίρι, έξω από την πόλη, τότε που έρχονται οι πραγματικοί τουρίστες από το εξωτερικό, οπότε όταν οι ντόπιοι μπαίνουν πάλι στην ρουτίνα της καθημερινότητας τους, η μόνη περίοδος για να ‘’εξερευνήσουν’’ ας πούμε την πόλη τους, είναι τον χειμώνα.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.