Το παρόν και το μέλλον της Θεσσαλονίκης μέσα από τα μάτια των νέων
Ρεπορτάζ: Έλενα Χελβατζόγλου , Δημήτρης Χατζηκόρτσου
Τα ζητήματα της Θεσσαλονίκης αποτελούν αντικείμενο συζήτησης ιδιαίτερα της νέας γενιάς, που εξετάζει εναλλακτικές λύσεις. Νέοι διαφόρων ηλικιών απάντησαν σε 3 ερωτήσεις σχετικά με τις τωρινές συνθήκες και τις μελλοντικές προοπτικές εξέλιξης της Θεσσαλονίκης εκφράζοντας τις απόψεις και τις ανησυχίες τους. Ποια είναι, λοιπόν, η οπτική και το όραμα των νέων για μία καλύτερη αξιοποίηση της πόλης; Μιλήσαμε με νέους που ζουν και αγαπούν την πόλη, τους θέσαμε ερωτήματα και καταγράψαμε τις απόψεις τους.
Α. Η πρώτη ερώτηση που τέθηκε στους νέους της πόλης αφορούσε την τωρινή εικόνα της Θεσσαλονίκης και τα όσα θετικά και αρνητικά μπορούν να εντοπίσουν με μια γρήγορη σκέψη.
Κώστας Κεχαγιάς, Δημοσιογράφος
“Η Θεσσαλονίκη, θεωρητικά, δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις που αποτελούν πόλο έλξης εκατομμυρίων τουριστών, καθώς διαθέτει απαράμιλλες ομορφιές και αρκετά γραφικά τοπία.
Η Θεσσαλονίκη του σήμερα, ωστόσο, αλλά και του… χθες, φαίνεται να μην ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τον τουρισμό της. Βυθισμένη στις λαμαρίνες του Μετρό και στα ταλαιπωρημένα σοκάκια της, η πόλη μοιάζει να κυριεύεται από μία ατέλειωτη εσωστρέφεια, που την κυνηγά εδώ και χρόνια.
Τα ψήγματα εκσυγχρονισμού (υπογειοποίηση κάδων, ποδηλατόδρομοι, συντήρηση χώρων πρασίνου), δε μοιάζουν αρκετά για να της προσδώσουν τον αέρα που χρειάζεται, προκειμένου να πλησιάσει τα στάνταρ μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής μητρόπολης. Ιδίως όταν μιλάμε για ένα μέρος παραδοσιακά πολυπολιτισμικό, όπου το μεγαλύτερο κομμάτι της τουριστικής πίτας θα έπρεπε, ενδεχομένως, να αφορά λαούς και εθνικότητες που έπαψαν, πια, να κατοικούν εδώ.”
Θωμάς Παναγιώτου, Δικηγόρος
“Η Θεσσαλονίκη του σήμερα είναι μία πόλη με πάρα πολλή (φυσική) ομορφιά, μεγάλη ιστορία, η οποία γίνεται αισθητή σε πολλές γειτονιές, ιδίως του κέντρου, αστείρευτη γοητεία και ρομαντισμό. Η πόλη βρίσκεται σε εξαιρετική τοποθεσία και δε θυμίζει σε τίποτα μεγαλούπολη, καθώς μπορεί κανείς να γυρίσει όλο το κέντρο της, αλλά και τους περιφερειακούς του κέντρου Δήμους, χωρίς μεταφορικό μέσο. Ωστόσο, εκτός από την ομορφιά και το ρομαντισμό της, η Θεσσαλονίκη απέχει πολύ από αυτό που θα μπορούσε να είναι.”
Σμαράγδα Σαρρή, Μ.Σ Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών
Ξεκινώντας από τα θετικά αναφέρθηκε στις κοντινές αποστάσεις, που αν μη τι άλλο δεν αποτελούν «αγκάθι» για κάποιον που θα θελήσει να μετακινηθεί ακόμη και από τη μια μεριά της πόλης στην άλλη. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη καλή φιλοξενία και τη ζεστασιά που εκπέμπει τόσο η πόλη, όσο και οι άνθρωποι της κάτι που αποδεικνύεται και από τις θετικές εντυπώσεις όσων την επισκέπτονται. Φυσικά αναφέρθηκε και στη θάλασσα βάζοντας ακόμη ένα θετικό πρόσημο ενώ, και η έλλειψη ακραίων καιρικών φαινομένων βοηθάει τόσο τους μόνιμους κατοίκους όσο και τους επισκέπτες. Περνώντας στα αρνητικά στοιχεία το πρώτο που επεσήμανε ήταν η ρύπανση του Θερμαϊκού και η ολοένα και μεγαλύτερη ρύπανση στη πόλη που την μετατρέπουν σε σκουπιδότοπο και καθιστούν ακόμη μεγαλύτερη την ανάγκη για καθαριότητα. Το δεύτερο αρνητικό στοιχείο που αναφέρθηκε και δεν είναι διόλου δύσκολο να αντιληφθεί κάποιος που ζει λίγο ή πολύ στη Θεσσαλονίκη αφορά το οδικό δίκτυο και τη συγκοινωνία. Η κίνηση στους δρόμους, η δυσκολία εύρεσης θέσης στάθμευσης και τα ασφυκτικά γεμάτα μέσα μαζικής μεταφοράς δημιουργούν μια ανεξέλεγκτη κατάσταση που ψάχνει για άμεση επίλυση. Αξίζει να επισημάνουμε πως σε όλη αυτή τη κατάσταση υπάρχουν και τα έργα του μετρό.
Θοδωρής Σιδηρόπουλος, Σύμβουλος Δ.Κ. Αμπελοκήπων, Δήμος Αμπελοκήπων Μενεμένης
“Η Θεσσαλονίκη έχει μακραίωνη ιστορία, κομμάτια της οποίας κάνουν αισθητά την παρουσία τους στη καθημερινότητα κατοίκων και επισκεπτών. Η γοητεία τους, συνδυάζεται – δυστυχώς – με διαχρονικές αποτυχίες στην διαχείριση της αστικής καθημερινότητας. Η έλλειψη υποδομών, η άναρχη δόμηση, οι πλήρως ανεπαρκείς συγκοινωνίες, η έλλειψη καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας για τους νέους, είναι μερικοί μόνο παράγοντες που αποδεικνύουν ότι η πόλη δεν έχει χαράξει ακόμα τον δρόμο της προς την ανάπτυξη.”
Δήμητρα Θώμα, Περιφερειακή Σύμβουλος Κεντρικής Μακεδονίας, Μέλος της Οικονομικής Επιτροπής ΠΚΜ & του Δ.Σ.του Περιφερειακου Ταμείου Αναπτυξης ΚΜ
“Πρόκειται για μια πόλη σχετικά γερασμένη, που «τρώει τα παιδιά της» και δυστυχώς παραπαίδι του κράτους των Αθηνών ενώ βρίσκεται σε δεύτερη μοίρα επιστημονικά, εμπορικά ,αναπτυξιακά και στρατηγικά.”
Β. Το δεύτερο ερώτημα που τέθηκε αναφερόταν στις ελλείψεις που υπάρχουν στη πόλη.
Δήμητρα Θώμα, Περιφερειακή Σύμβουλος Κεντρικής Μακεδονίας, Μέλος της Οικονομικής Επιτροπής ΠΚΜ & του Δ.Σ.του Περιφερειακου Ταμείου Αναπτυξης ΚΜ
“Από την πόλη λείπει ένα συνδυαστικό μοντέλο συμμετοχικού σχεδιασμού-υλοποίησης και απολογισμού και ένα ‘’στρογγυλό τραπέζι’’ διαλόγου παραγωγικών φορέων και κέντρων λήψης αποφάσεων (επιμελητήρια, αυτοδιοίκηση α’ και β’ βαθμού ,κοινωνία των πολιτών, κεντρική πολιτική σκηνή και ταυτόχρονα αποκέντρωση), ενώ παράλληλα απουσιάζει η διαχείριση πολιτιστικής κληρονομιάς με τη διαφύλαξη της ιστορικής μνήμης σε διαλεκτική σχέση με την αναπτυξιακή καινοτομία και την διαχείριση ελεύθερου χώρου και χρόνου για την κοινωνική πλειοψηφία και τις ανάγκες των πολιτών.”
Θοδωρής Σιδηρόπουλος, Σύμβουλος Δ.Κ. Αμπελοκήπων, Δήμος Αμπελοκήπων Μενεμένης
‘Από τη Θεσσαλονίκη λείπουν οι ξεκάθαροι στόχοι, ο στρατηγικός μακρόπνοος σχεδιασμός. Για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται η συνεργασία μεταξύ της Πολιτείας, και της Αυτοδιοίκησης
Α’ και Β’ βαθμού. Κράτος, Περιφέρεια, Δήμοι, φορείς και πολίτες πρέπει να αντιληφθούν πως το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, η σημαντική γεωγραφική θέση της πόλης, και η δυναμική της οικονομίας της, που παρά τα πολλαπλά εμπόδια, υφίσταται, αποτελούν ικανά συστατικά για να μη δικαιολογούν τις ανεπάρκειες που βιώνουμε καθημερινά.”
Τάσος Τρίμμης, Αρχιτέκτονας
“Η έλλειψη πρασίνου στους δρόμους ή συγκεντρωμένα σε πάρκα και η ανάγκη για περισσότερες πολιτιστικές δραστηριότητες που να ελκύουν επισκέπτες. Επιπλέον απαραίτητη κρίνεται η δημιουργία μιας καλύτερης συγκοινωνίας και η έναρξη περισσότερων δραστηριοτήτων για νέους, δρώμενα και μουσεία.”
Θωμάς Παναγιώτου, Δικηγόρος
“Αρχικά, το αίσθημα του «ανήκειν». Οι ίδιοι οι συμπολίτες μας σνομπάρουν την πόλη σε κάθε ευκαιρία και να συνεχίζουν να στηρίζουν πολιτικές και πρόσωπα που αποδεδειγμένα έχουν αποτύχει. Λείπουν δυναμικές ομάδες (νέων) ανθρώπων, που θα αγαπούν την πόλη, οι οποίες θα χαράξουν τις κατάλληλες πολιτικές, ώστε η πόλη να αποκτήσει ένα μακρόπνοο πλάνο ανάπτυξης. Η πόλη πρέπει να απεγκλωβιστεί από καιροσκοπικές πολιτικές και να βγουν μπροστά άνθρωποι που θα εκμεταλλευτούν στο έπακρο τις πολλές δυνατότητές της.”
Γ. Τέλος, οι νέοι κλήθηκαν να απαντήσουν για το πως ονειρεύονται μια καλύτερη Θεσσαλονίκη.
Θοδωρής Σιδηρόπουλος, Σύμβουλος Δ.Κ. Αμπελοκήπων, Δήμος Αμπελοκήπων Μενεμένης
“Είναι πολυπαραγοντική η συζήτηση για τη Θεσσαλονίκη του μέλλοντος. Ως αιρετός στην αυτοδιοίκηση, στη δυτική Θεσσαλονίκη, θα ήθελα να δω την πολιτεία αρωγό στην ανάταξη μίας περιοχής 400.000 κατοίκων και σημαντικά έργα που στοιβάζονται σε μακέτες, να υλοποιούνται. Θα ήθελα να δω την πόλη προσβάσιμη σε όλους τους πολίτες, ικανή να υποστηρίξει εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης και πόλο έλξης για επενδύσεις που θα αξιοποιήσουν το καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, κερδίζοντας το στοίχημα του brain gain.”
Θωμάς Παναγιώτου, Δικηγόρος
“Αφενός πρέπει να αλλάξει η αντιμετώπιση της πόλης από την εκάστοτε κεντρική πολιτική εξουσία, καθώς είναι εμφανές ότι αντιμετωπίζεται ως μία πόλη δεύτερης κατηγορίας. Πρέπει να γίνουν σημαντικά έργα ανάπλασης σε περιοχές «υπανάπτυκτες» αλλά με πάρα πολλές δυνατότητες (βλ. δυτική είσοδος της πόλης), να βελτιώσει τη συγκοινωνία της και να προσελκύσει επενδύσεις, με απώτερο σκοπό να κρατήσει στην πόλη τα «παιδιά της» που τα τελευταία δέκα χρόνια αποδημούν στο εξωτερικό. Εκτός των πολιτικών ευθυνών, οι πολίτες οφείλουν να αλλάξουν νοοτροπία, να πιστέψουν στην δυναμική της πόλης και να απαιτήσουν αλλαγές.”
Δήμητρα Θώμα, Περιφερειακή Σύμβουλος Κεντρικής Μακεδονίας, Μέλος της Οικονομικής Επιτροπής ΠΚΜ & του Δ.Σ.του Περιφερειακου Ταμείου Αναπτυξης ΚΜ
“ Όλα τα προηγούμενα σε συνδυασμό με την παραδοχή ότι το κράτος έχει συνέχεια άρα δεν πρέπει να λειτουργεί τιμωρητέα και ακριβώς επειδή στην Δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα να την προασπίζουμε για το συμφέρον της κοινωνικής πλειοψηφίας και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των κοινωνικών παροχών ,ώστε να είναι βιώσιμη, ελκυστική ,νεανική ,δημιουργική και να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση ως μοντέλο πόλης και αναπτυξιακής προοπτικής στην Ανατολική Μεσόγειο.”
Τάσος Τρίμμης, Αρχιτέκτονας
“ Σίγουρα το συγκοινωνιακό πρόβλημα (άνοιγμα μέτρο και αλλαγή ΟΑΣΘ) .Στη συνέχεια ανέδειξε για ακόμη μια φορά την επιθυμία του η Θεσσαλονίκη να γίνει μια πιο καθαρή και πιο πράσινη πόλη. Κλείνοντας μίλησε για εκσυγχρονισμό της πόλης με βλέμμα στραμμένο στην δημιουργία μιας πόλης φιλικής προς το περιβάλλον ενώ δεν παρέλειψε να επαναφέρει το θέμα της συγκοινωνίας καθώς και τα φλέγοντα ζητήματα της ρύπανσης του αέρα και των υδάτων που χρήζουν βελτίωσης.”
Κώστας Κεχαγιάς, Δημοσιογράφος
“Η Θεσσαλονίκη του μέλλοντος, λοιπόν, θεωρώ ότι θα έπρεπε να διαθέτει –έστω- τα αυτονόητα: Ομαλούς και περιποιημένους δρόμους για πεζούς και οχήματα, σταθερή συγκοινωνία, περισσότερους χώρους πρασίνου, ενιαίο δίκτυο ποδηλατοδρόμων σε όλη της την έκταση, καθαρό παραλιακό μέτωπο, οργανωμένο μηχανισμό ανάδειξης της τουριστικής της κληρονομιάς και, τέλος, ένα σύγχρονο δίκτυο απορριμμάτων.
Τα παραπάνω, δυνητικά, θα βελτιώσουν, τόσο την ποιότητα ζωής των κατοίκων, όσο και τη διαμονή των επισκεπτών στην πόλη. Αλλά και τη φήμη της…”
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.