ARISTURTLE: Η φωτεινή ελπίδα καινοτομίας του ΑΠΘ με πανευρωπαϊκή εμβέλεια

του Δημήτρης Χατζηκόρτσου κ της Έλενα Χελβατζόγλου

Μία ομάδα φοιτητών του ΑΠΘ, με όραμα την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό υλοποιεί πρωτοποριακά προϊόντα υψηλού επιπέδου. Η Aristurtle (Aristotle University Racing Team Electric), ασχολείται με το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την κατασκευή ηλεκτροκίνητων αγωνιστικών μονοθέσιων. Η επίτευξη όλων αυτών προέρχεται μέσω έρευνας γύρω από τις καινοτόμες τεχνολογίες. Μετά από μία πενταετία (2014-2019) διακρίσεων σε απαιτητικούς διαγωνισμούς της Ευρώπης, όπως το Formula Student East της Ουγγαρίας το 2018, η Aristurtle κατάφερε να κερδίσει εντυπώσεις, σημαντικές διακρίσεις και μία ξεχωριστή θέση στον χώρο της καινοτομίας. Με αφορμή την πρωτοποριακή αυτή ιδέα, δύο βασικά στελέχη της Aristurtle ο Δημοσθένης Νάτσος και ο Χρήστος Παπαγιάννης, μιλούν στο Speaknews για τις επιτυχίες, τη στήριξη του ΑΠΘ, τα οφέλη και τις φιλοδοξίες τους για το μέλλον.

Μιλήστε μας για την Aristurtle. Πως προέκυψε η ιδέα;

Χρήστος Παπαγιάννης: η Aristotle University Racing Team Electric & Driverless ή αλλιώς Aristurtle είναι η αγωνιστική φοιτητική ερευνητική ομάδα που σχεδιάζει και κατασκευάζει ηλεκτροκίνητα αγωνιστικά μονοθέσια. Η ομάδα υπάγεται στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών της Πολυτεχνικής Σχολής αλλά γενικά αποτελείται από ένα σύνολο φοιτητών προερχόμενων από διάφορα τμήματα. Τα μέλη της ομάδας έχουν την ευκαιρία να εργαστούν ομαδικά υπό την πίεση απαιτητικών προθεσμιών σε ένα επαγγελματικά περιβάλλον για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, δηλαδή τον σχεδιασμό και την κατασκευή τόσο ενός ηλεκτροκίνητου αγωνιστικού μονοθέσιου τύπου Formula όσο και ενός αυτόνομου στα πλαίσια του διεθνούς φοιτητικού διαγωνισμού Formula Student έναντι σε κορυφαίες πανεπιστημιακές ομάδες από όλο τον κόσμο. Το 2013, ένας μικρός αριθμός

προπτυχιακών ίδρυσε την Aristurtle με το όραμα της δημιουργίας ενός μονοθέσιου αγωνιστικού αυτοκινήτου που λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρισμό. Τρία χρόνια αργότερα κατάφεραν να μετατρέψουν το όραμά τους σε πραγματικότητα δημιουργώντας την Electra, το πρώτο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο αγώνων στη Βόρεια Ελλάδα. Μέχρι και τη σεζόν 2018-2019 η ομάδα παρουσίασε back-to-back επιπλέον 3 ανταγωνιστικότερα μονοθέσια, την Eve, την Iris και την Θέτιδα. Τέλος, η Aristurtle την αγωνιστική σεζόν 2020-2021 κατασκεύασε το πέμπτο μονοθέσιο , την Νέμεσις, το οποίο διαφέρει αισθητά σε σχέση με τα προηγούμενα. Παράλληλα, η ομάδα έφερε εις πέρας το πρώτο αυτοοδηγούμενο (driverless) μονοθέσιο στην Ελλάδα.

Δημοσθένης Νάτσος: Η Aristurtle είναι μια πρωτοπόρα φοιτητική ομάδα που κατασκευάζει ηλεκτροκίνητα αγωνιστικά μονοθέσια, αυτόνομα και μη. Η ιδέα γεννήθηκε πριν χρόνια από φοιτητές που ήθελαν να αλλάξουν το κατεστημένο και να στραφούν προς την ηλεκτροκίνηση πριν καν ακόμα αυτή γίνει μόδα. Έτσι φέτος, η ομάδα μας είναι περήφανη που έχει ολοκληρώσει την κατασκευή του 5ου αγωνιστικού, ηλεκτροκίνητου μονοθέσιου στην ιστορία της, την Nemesis και του πρώτου αυτόνομου μονοθέσιου στην Ελλάδα, την Thetis.

Με ποιους τρόπους βοήθησε το ίδιο το πανεπιστήμιο και τα μέλη του σε αυτή σας την ιδέα και προσπάθεια;

Χρήστος Παπαγιάννης: Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης βρίσκεται πάντα στο πλευρό της ομάδας παρέχοντας βασικές απαραίτητες υπηρεσίες. Πέραν της βασικής χορηγίας του ιδρύματος, είναι πολύ σημαντική η βοήθεια που παρέχει για τεχνικά ζητήματα που αφορούν το μονοθέσιο και ο συμβουλευτικός ρόλος στην σχεδίασή του. Γενικά, το ΑΠΘ αποτελεί καθοδηγήτρια δύναμη στην βελτίωση του μονοθέσιου και την γνωστική πρόοδο των μελών της ομάδας.

Δημοσθένης Νάτσος: Το πανεπιστήμιο ήταν από την πρώτη στιγμή δίπλα μας και στήριζε την προσπάθειά μας. Χαρακτηριστική ήταν η συμβολή του τόσο στην παροχή χώρου για να εργαστούμε, αλλά και σε συμβουλές πάνω στο εγχείρημα μας. Είμαι βέβαιος πως χωρίς αυτό δεν θα είμασταν τώρα εδώ που είμαστε.

Η συμμετοχή και η διάκριση σας σε έναν άκρως ανταγωνιστικό διαγωνισμό όπου συμμετείχαν οι κορυφαίες ομάδες της Ευρώπης και έλαβε χώρα στην Ουγγαρία, πέρα από ηθική ικανοποίηση φέρουν και κάποια άλλη επιβράβευση; Πως βοηθούν το project να προχωρήσει;

Δημοσθένης Νάτσος: Σίγουρα μια τέτοια διεθνής επιτυχία πέρα από την ηθική ικανοποίηση που μας προσφέρει, μας δίνει και γνώσεις απαραίτητες στον κλάδο της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας. Έτσι, μας προετοιμάζει από νωρίς για τα προβλήματα που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε στο μέλλον και για αυτόν τον λόγο αποτελεί ένα ισχυρό σημείο στο βιογραφικό μας, που πολύ εργοδότες επιζητούν. Μια τέτοια διάκριση όμως, ενισχύει και το κύρος της ομάδας που είναι απαραίτητο για την εύρεση νέων μελών και περισσότερων χορηγών που θα στηρίξουν το έργο μας και θα μας βοηθήσουν να συνεχίσουμε να πρωτοπορούμε.

Χρήστος Παπαγιάννης: Η Ηθική ικανοποίηση και η αυτοβελτίωση είναι κάτι που δεν συγκρίνεται, αφού το πάθος μας για αυτό το project εξαρτάται αμοιβαία από την διεκδίκηση ανταγωνιστικών θέσεων στον διαγωνισμό. Καθώς όμως το project διατηρείται ζωντανό χάρη στους χορηγούς μας, η προβολή της ομάδας σε διαγωνισμούς αυτής της κλίμακας είναι τεράστιο πλεονέκτημα για την χρηματοδότηση της ομάδας και κατ’ επέκταση την περαιτέρω βελτίωση του μονοθέσιου.

Ποιες είναι οι φιλοδοξίες της Airsturtle; Για εσάς είναι απλώς μία παράλληλη φοιτητική ενασχόληση ή μία επένδυση για το μέλλον;

Δημοσθένης Νάτσος: Στόχος της ομάδας είναι να βρίσκεται πάντα στην αιχμή των τεχνολογικών εξελίξεων και για αυτό επενδύει όλο και περισσότερο στην ηλεκτροκίνηση και στην αυτόνομη οδήγηση, τάσεις της βιομηχανίας που φαίνεται να υιοθετούνται όλο και περισσότερο από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές παγκοσμίως. Τα κίνητρα ενασχόλησης με το συγκεκριμένο project σίγουρα διαφέρουν για τον καθένα μας. Παρόλα αυτά, το όλο εγχείρημα είναι για όλους μας μία επένδυση στο μέλλον και μία προσπάθεια για ένα καλύτερο αύριο, για μία βιομηχανία πιο φιλική προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο.

Χρήστος Παπαγιάννης: Η Aristurtle έχει ως στόχο να εξελίσσεται μέρα με την μέρα με απώτερο σκοπό να γίνεται ανταγωνιστικότερη και να διεκδικεί ακόμα περισσότερες διακρίσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Πέραν από μια απλή ενασχόληση μεταξύ φοιτητών, η ομάδα αποτελεί κατάλληλο μέρος για την ανάπτυξη δεξιοτήτων τόσο στην πρακτική εξάσκηση όσο στην επικοινωνιακή άνεση και στην ομαδική εργασία. Επομένως, η Aristurtle είναι όντως μια σημαντική επένδυση στο ακαδημαϊκό και εργασιακό υπόβαθρο των μελών της.

Υπάρχει πρόοδος των ελληνικών πανεπιστημίων στον τομέα της καινοτομίας, ή το Aristurtle είναι μια φωτεινή εξαίρεση; Τι περισσότερο μπορούν να παράγουν και να προσφέρουν τα πανεπιστήμια;

Χρήστος Παπαγιάννης: Η Aristurtle θα λέγαμε αποτελεί… όχι εξαίρεση, αλλά μια ακόμη φωτεινή ελπίδα για να προβληθεί η καινοτομία στα ελληνικά πανεπιστήμια περισσότερο από ποτέ. Τα πανεπιστήμια σίγουρα προσφέρουν ως ένα βαθμό στις φοιτητικές ομάδες. Δυστυχώς όμως, η συνεργατική διάθεση των πανεπιστημίων εμποδίζεται από τους περιορισμένους πόρους που έχουν στη διαθεσιμότητά τους. Άλλωστε υπάρχει πάντα χώρος για πρόοδο.

Δημοσθένης Νάτσος: Πρόοδος των ελληνικών πανεπιστημίων υπάρχει στον τομέα της καινοτομίας και η Aristurtle δεν είναι η μόνη που προσφέρει σε αυτό. Υπάρχουν πολύ ενδιαφέροντα project που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο, αλλά δυστυχώς δεν προβάλλονται όσο θα έπρεπε, οπότε ο κόσμος δεν τα γνωρίζει. Φέτος, η Aristurtle κατασκεύασε το πρώτο της αυτόνομο ηλεκτροκίνητο μονοθέσιο κάνοντας ένα ακόμα βήμα στην καινοτομία και ελπίζουμε ότι και οι υπόλοιπες ομάδες Formula Student των ελληνικών πανεπιστημίων θα μας ακολουθήσουν. Τα πανεπιστήμια ως θεσμός ανέκαθεν προσέφεραν την ανώτατη μόρφωση στις κοινωνίες και μέσω αυτών αναπτύχθηκαν κάποιες από τις μεγαλύτερες καινοτομίες στην ιστορία της ανθρωπότητας, οπότε η προσφορά τους είναι αδιαμφισβήτητη.

Πόσο έτοιμη πιστεύετε ότι είναι η Ελλάδα να αφουγκραστεί αυτές τις καινοτομίες, να στηρίξει την ανάπτυξή τους και να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα;

Δημοσθένης Νάτσος: Η Ελλάδα ως μια ανεπτυγμένη Ευρωπαϊκή χώρα θεωρώ ότι έχει το επιστημονικό προσωπικό και τους ταλαντούχους ανθρώπους για να στηρίξουν και να προωθήσουν αυτές τις καινοτομίες. Επίσης, σαν κοινωνία πιστεύω ότι είμαστε ικανοί να

προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Στο μόνο που υστερεί η χώρα μας είναι δυστυχώς η

απουσία της αυτοκινητοβιομηχανίας και των επενδύσεων σε αυτόν τον τομέα, στοιχεία

κρίσιμα για να γίνει ανταγωνιστική και να χαράξει τον δρόμο προς την νέα εποχή της

ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης.

Χρήστος Παπαγιάννης : Δεν θα σας κρύψουμε ότι αυτό είναι ένα θέμα συζήτησης μεταξύ των νέων σήμερα. Αν και αργοπορημένα, σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, η Ελλάδα αρχίζει τώρα να κάνει τα πρώτα της βήματα στο χώρο της καινοτομίας. Όποτε ελπίζουμε το σύντομο μέλλον να επιφυλάσσει νέες ευκαιρίες για την νεολαία και τον επιχειρηματικό κόσμο.

Το περιβάλλον των ελληνικών πανεπιστημίων όπως είναι διαμορφωμένο σήμερα, αρκεί για την ανάπτυξη τέτοιων ιδεών, ή χρειάζεται κάποια επιπλέον παρέμβαση σε θεσμικό επίπεδο, προς αυτή την κατεύθυνση;

Χρήστος Παπαγιάννης: Οι ιδέες πηγάζουν από τους νέους, τα θεσμικά πρόσωπα πρέπει να υπάρχουν για έναν κυριως υποστηρικτικό και ενθαρρυντικό ρόλο στην ζωή των φοιτητών. Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν περιθώρια βελτιώσεις σε αυτόν τον τομέα.

Δημοσθένης Νάτσος: Όπως ανέφερα και προηγουμένως το πανεπιστήμιο και το επιστημονικό του προσωπικό είναι δίπλα μας και στηρίζει την προσπάθειά μας. Σίγουρα μια παρέμβαση σε θεσμικό επίπεδο θα μας διευκόλυνε ακόμα περισσότερο στο να συνεχίσουμε να καινοτομούμε, να πετυχαίνουμε τους στόχους μας και να κατακτάμε ακόμα περισσότερα βάθρα στους διεθνείς διαγωνισμούς που συμμετέχουμε.

Προηγούμενο άρθροΤεχνολογία και Καινοτομία έννοιες συνυφασμένες με την ανάπτυξη και την ευημερία
Επόμενο άρθροΤο μέλλον της πληροφορικής και της υψηλής τεχνολογίας στην Έκθεση Beyond 4.0

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ